Generalforsamlingsreferater
2021
Referat af ordinær generalforsamling i A/B Tegldraget, etape 1
Tirsdag den 19. april 2022, kl. 19:00
afholdt i Tølløse Kulturhus, "No1", Tølløsevej 1, 4340 Tølløse.
Fremmødte
Andelshavere
20 af foreningens 20 andelshavere var tilstede, hvoraf fire var repræsenteret med fuldmagt.
Andre
Kasper Juhl, administrator fra Vopa Ejendomsadministration Jimmy Tranemose, erhvervsrådgiver, Sparekassen Kronjylland
- Valg af dirigent og referent
- Bestyrelsens beretning
- Forelæggelse af årsregnskab og eventuel revisionsberetning samt godkendelse af årsregnskabet.
- Forelæggelse af drifts- og likviditetsbudget til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften
- Forslag
- Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling at lave låneomlægning såfremt det er rentabelt for foreningen.
- Bestyrelsen stiller forslag om vedtægtsændring vedrørende krav om el- og vvs-tjek ved salg. Der foreslås en tilføjes af §14.5 i vedtægterne med følgende tekst:
”Sælger skal i forbindelse med salg have udarbejdet godkendte el- og vvs-rapporter.
Rapporterne skal være udarbejdet af en autoriseret installatør og betales af sælger.”
- C Bestyrelsen stiller forslag om renoveringsprojekt, herunder brug af valuarvurdering.
- Valg:
- Valg til bestyrelsen:
- Formand, Lennart Skov-Hansen, Pilevej 73 – genopstiller ikke
- Bestyrelsesmedlem, Lene Skovbjerg, Pilevej 69 – på valg og genopstiller i år
- Bestyrelsesmedlem, Janni Rasmussen, Pilevej 77 – på valg og genopstiller i år
- Suppleant, Patricia Duvier, Pilevej 59 – genopstiller ikke
- Valg af administrator
- Valg af revisor
- Eventuelt
-
Nærværende referat er ikke en ordret gengivelse af det passerede, men alene et ekstrakt, der gengiver de væsentligste synspunkter og beslutninger.
Formand Lennart Skov-Hansen bød velkommen.
Ad 1 – Valg af dirigent og referent
Herefter blev Kasper Juhl foreslået som dirigent og referent og blev enstemmigt valgt af de fremmødte.
Dirigenten takkede for valget og informerede om, at generalforsamlingen blev afholdt rettidigt og var indkaldt rettidigt i henhold til foreningens vedtægter.
Dernæst konstaterede dirigenten, at generalforsamlingen var beslutningsdygtig til at behandle alle punkter på dagsorden.
Ad 2 – Bestyrelsens beretning
-
Dirigenten gav ordet til formanden, som aflagde formandens beretning, som også var udsendt med indkaldelsen i form af et bestyrelsesreferat.
Formanden bød de nytilkomne andelshavere velkommen.
Dirigenten spurgte om der var spørgsmål eller kommentarer til beretningen, og herefter blev beretningen taget til efterretning.
Bestyrelsens beretning er vedlagt nærværende re/erat.
Ad 3 – Forelæggelse af årsregnskab og eventuel revisionsberetning samt godkendelse af årsregnskabet
Dirigenten gennemgik foreningens årsregnskab.
Dirigenten spurgte om nogen havde spørgsmål eller kommentarer, og herefter blev årsregnskabet enstemmigt godkendt af de fremmødte.
Vedtagelse af andelskrone blev rykket til man kendte afgørelse af forslag 5e omhandlende renoveringsprojekt og valuarvurdering.
Ad 4 – Forelæggelse af drifts- og likviditetsbudget til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften
Dirigenten gennemgik budgettet med en uændret boligafgift.
Dirigenten spurgte om der var spørgsmål eller kommentarer, og herefter blev det enstemmigt
godkendt af de fremmødte.
- Forslag: Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling at lave låneomlægning såfremt det er rentabelt for foreningen.
Bestyrelsen begrundede forslaget.
Forslaget blev enstemmigt vedtaget af de fremmødte.
- Forslag: Bestyrelsen stiller forslag om vedtægtsændring vedrørende krav om el- og vvs- tjek ved salg. Der foreslås en tilføjes af §14.5 i vedtægterne med følgende tekst: ”Sælger skal i forbindelse med salg have udarbejdet godkendte el- og vvs-rapporter. Rapporterne skal være udarbejdet af en autoriseret installatør og betales af sælger.”
Det blev præciseret, at rapporterne skal være godkendte ved salg dvs. uden ulovlige fejl/mangler i rapporterne.
Efter bred debat blev det besluttet at ændre forslaget, således at sælger og køber ligeligt deler udgift til udarbejdelse af el- og vvs-rapporter. Der blev stemt om følgende tekst:
”Sælger skal i forbindelse med salg have udarbejdet godkendte el- og vvs-rapporter. Rapporterne skal være udarbejdet af en autoriseret installatør og betales ligeligt af køber og sælger.”
Forslaget med ovenstående ændring blev enstemmigt vedtaget af de fremmødte.
- Forslag: Bestyrelsen stiller forslag om renoveringsprojekt, herunder brug af valuarvurdering.
Forslaget var blevet efterudsendt rettidigt og alle fremmødte andelshavere havde modtaget det. Der var ingen indvendinger mod dette.
Bestyrelsen begrundede forslaget. Bestyrelsen havde inviteret bankrådgiver samt en leverandør til at svare på spørgsmål om hhv. finansieringen og renoveringsprojektet. Der var bred debat om forslaget. Der blev udtrykt ønske om yderligere undersøger af dele af projektet. Derudover var der ønske om en mere konkret beskrivelse af finansiering, fx med eller uden afdrag samt ændring i boligafgiften.
Bestyrelsen havde indhentet valuarvurdering og foreslog, som en del af dette forslag, at ændre vurderingsprincip i andelskroneberegningen. Det blev diskuteret hvorvidt man skulle dette samt om behov for at hensætte til reserver i årsregnskabet-
Dirigenten vurderede at forslaget i sin helhed ikke var klar til afstemning pga. ovenstående. Bestyrelsen fik input til at arbejde videre med forslaget om renoveringsprojekt og dertilhørende finansiering. Bestyrelsen vil inden sommeren indkalde til ekstraordinær generalforsamling med tilrettet forslag på dagsordenen.
Ændring af vurderingsprincip til valuar i andelskroneberegningen i årsregnskabet 2021 blev sat til anonym afstemning.
Resultat af afstemning:
FOR:
18
IMOD:
1
BLANK:
1
Herefter skulle forsamling tage stilling til andelskronen og eventuel hensættelse til reserve. Der blev enighed om at stemme om:
A) 50% af værdistigning tillægges andelsværdi og 50% af værdistigning reserveres
B) 0% af værdistigning tillægges andelsværdi og 100% af værdistigning reserveres Resultat af afstemning:
A fik 9 stemmer B fik 10 stemmer 1 stemte blankt
Forslag om valuarvurdering blev vedtaget med 100% af værdistigning til hensættelse til reserver. Andelskrone kr. 5,45 blev vedtaget.
-
Ad 6 – Valg
Valg til bestyrelsen
Kirsten Andersen blev valgt som formand efter Lennart ikke ønskede genopstilling. Lene og Janni genopstillede og blev genvalgt.
Martin Normark blev valgt som kasserer for resten af Kirstens oprindeligt valgte periode. Per er på valgt i 2023.
Titel
Navn
Adresse
På valg
Formand
Kirsten Andersen
Pilevej 51
2024
Kasserer
Martin Normark
Rasmussen
Pilevej 57
2023
Bestyrelsesmedlem
Lene Skovbjerg
Pilevej 69
2024
Bestyrelsesmedlem
Janni Rasmussen
Pilevej 77
2024
Bestyrelsesmedlem
Per Kenneth Hove
Pilevej 55
2023
Suppleant
Martin Kjøller
Pilevej 75
2023
Martin Kjøller blev valgt som suppleant. Bestyrelsen består derfor af følgende personer:
Valg af administrator
Vopa Ejendomsadministration blev genvalgt.
Valg af revisor
Revision og Rådgivningsgruppen v/Vibeke Hundevad blev genvalgt.
Ad 7 – Eventuelt
Forsamlingen takkede den afgående formand Lennart efter mange års arbejde for foreningen. Gaver og blomster blev uddelt.
Herefter takkede dirigenten for god ro og orden, og generalforsamlingen blev efterfølgende hævet.
2020
Referat af generalforsamlingen i andelsboligforeningen Tegldraget etape 1 d. 24.06.2020
kl.19 i Kulturhuset No 1Kasper Juhl fra VOPA blev valgt til ordstyrer og referent Hanne Nielsen nr. 81
- Bestyrelsens beretning blev gennemgået af bestyrelsens formand. Godkendt.
- Årsregnskab. Kirsten Andersen gennemgik diverse poster. Vores økonomi er sund og trods en stor post i 19 kommer vi pænt ud, delvis p.g.a. at vi har henlagt til vedligehold. Årsregnskabet 2019 blev godkendt.
- Budget. I 2020 er der uændret boligafgift. I 21 må forventes en mindre huslejestigning.
Der er omlagt lån til Realkredit Danmark til en lavere rente, gældende fra 1/7-20
Budgettet blev godkendt.
- Bemyndigelse til låneomlægning det kommende år. Godkendt.
- Valg til bestyrelsen
Lennart Skov-Hansen nr 73, blev genvalgt som formand for to år.
Lene Skovbjerg nr 69, genvalgt for to år
Janni Rasmussen nr 77 valgt til bestyrelsesmedlem for to år
Per Kenneth Hove nr 55 blev valgt som suppleant.
Stor tak fra bestyrelsen til de afgående medlemmer Martin Kjøller nr 75 og Hanne Nielsen nr 81.
Bestyrelsen består hermed af:
Formand, Lennart Skov-Hansen, Pilevej 73
Bestyrelsesmedlemmer:
Lene Skovbjerg, Pilevej 69
Janni Rasmussen, Pilevej 77
Kirsten Andersen Pilevej 51(kasserer)
Jens Flygenring, Pilevej 65
Suppleant: Per Kenneth Hove, Pilevej 55
Administrator: VOPA
Revisor: RR Gruppen
Kreditinstitut: Realkredit Danmark
2020
Generalforsamling er flyst på. gr. af Coruna krisen
2019
AB Tegldraget, etape 1
Referat af ordinær generalforsamling
afholdt, 25. marts 2019, kl. 19.00 i Kulturhus No1
Generalforsamlingen var indkaldt med følgende dagsorden:
- Valg af dirigent.
- Bestyrelsens beretning.
- Forelæggelse af årsregnskab 2018 og evt. revisionsberetning samt godkendelse af årsregnskabet.
- Forelæggelse af budget for 2019 til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften.
- Forslag.
- Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling at lave låneomlægning såfremt det er rentabelt for foreningen.
- Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling, at skifte administrator, såfremt det skønnes nødvendigt.
- Valg:
Formand, Lennart Skov-Hansen – på valg i 2020
Bestyrelsesmedlem, Lene Skovbjerg – på valg i 2020
Bestyrelsesmedlem, Martin Kjøller – på valg i 2020
Bestyrelsesmedlem, Kirsten Andersen – på valg for 2 år – modtager genvalg
Kasserer, Janni Rasmussen – på valg for 2 år – modtager ikke genvalg
Valg af suppleant for 1 år – Hanne Nielsen på valg for ét år
Valg af revisor ABM revision – genopstiller
- Eventuelt.
Til stede var 16 andelshavere, samt 2 repræsenteret ved fuldmagt. Således var 18 ud af 20 repræsenteret.
1. Valg af dirigent og referent
Formand Lennart Skov-Hansen bød velkommen og foreslog foreningens administrator Mie Borger Jacobsen fra IP Administration som dirigent og referent. Mie Borger Jacobsen blev valgt enstemmigt.
Dirigenten takkede for valget og erklærede generalforsamlingen for lovlig og beslutningsdygtig efter foreningens vedtægter.
2. Bestyrelsens beretning:
Formand Lennart Skov-Hansen gennemgik bestyrelsens beretning, der var omdelt til andelshaverne med indkaldelsen
Der blev spurgt ind til skotrenderne. I nr. 53 er der lagt net ud, som virker rigtig godt og det kunne være en idé at gøre det samme andre steder. Bestyrelsen har noteret dette.
Parkering opleves stadig som et problem. Parkeringspladserne bliver brugt af nogle, som ikke bor i foreningen. Giv formanden besked når dette opleves, så sætter formanden en seddel i vinduet på bilerne.
Der blev spurgt ind til foreningens gasfyr. Alle fyr er blevet skiftet på én gang for år tilbage.
En andelshaver kommenterede, at foreningens fyr ikke var miljøvenlige og der blev spurgt til, om bestyrelsen havde i overvejelserne at skifte dem ud. Bestyrelsen undersøger alternativ, miljøvenlig opvarmning i forbindelse med en kommende udskiftning af fyr.
En andelshaver bemærkede, at der var utilfredshed med kommunikationen fra Gas- og Olieteknik. Formanden vil gerne underrettes i tilfælde af problemer med fyret, så tager formanden fat på Gas- og Olieteknik.
Herefter tog generalforsamlingen beretningen til efterretning.
3. Forelæggelse af årsregnskab 2018 til godkendelse
Mie Borger Jacobsen gennemgik årsrapporten for 2018, hvor årets resultat blev på kr. 123.067.
Mie Borger Jacobsen gennemgik ligeledes bilag 4.
Generalforsamlingen godkendte årsregnskabet enstemmigt og vedtog andelskronen i regnskabet.
4. Forelæggelse af budget 2019 til godkendelse
Mie Borger Jacobsen gennemgik ligeledes budget for 2019.
Budgettet blev enstemmigt vedtaget.
5. Forslag
- A. Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling at lave låneomlægning såfremt det er rentabelt for foreningen.
Dirigenten begrundelsen kort forslaget, som derefter blev sat til afstemning og enstemmigt vedtaget.
- B. Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling, at skifte administrator, såfremt det skønnes nødvendigt.
Forslaget blev enstemmigt vedtaget
6. Valg
Formand, Lennart Skov-Hansen – på valg i 2020
Bestyrelsesmedlem, Lene Skovbjerg – på valg i 2020
Bestyrelsesmedlem, Martin Thorndahl Kjøller – på valg i 2020
Bestyrelsesmedlem, Kirsten Andersen – på valg for 2 år – modtager genvalg
Kasserer, Janni Rasmussen – på valg for 2 år – modtager ikke genvalg
Valg af suppleant for 1 år – Hanne Nielsen på valg for ét år
Kirsten Andersen blev enstemmigt valgt som kasserer for en 2-årig periode.
Hanne Nielsen og Jens Flygenring stillede begge op til bestyrelsesposten for en 2-årig periode.
Mikkel Schmedes og Martin Kjøller blev valgt som stemmetællere.
Hanne Nielsen fik 7 stemmer og Jens Flygenring fik 11 stemmer.
Som suppleanter valgtes Hanne Nielsen og Janni Rasmussen.
Bestyrelsen består herefter af:
Lennart Skov-Hansen(Formand) (2018-2020)
Lene Skovbjerg (2018-2020)
Martin Kjøller (2018-2020)
Kirsten Andersen (kasserer) (2019-2021)
Jens Flygenring (2019-2021)
Hanne Nielsen (suppleant) (2019-2020)
Janni Rasmussen (suppleant) (2019-2020)
ABM-revison blev genvalgt for 1 år som foreningens revisor
7. Eventuelt.
En andelshaver havde spørgsmål til parkeringspladsen på hjørnet ved nr. 51-57, da denne køres op, så der kommer huller. Bestyrelsen har en plan for parkeringsbelægning. Dette ligger nr. 3 på bestyrelsens vedligeholdelsesplan og bliver derfor ikke prioriteret først.
Første prioritet er foreningens tage. Tømreren kommer ud d. 15.-17. april og besigtiger samt reparerer tagene. Tagene bliver besigtiget fra loftet og udefra, hvorfor andelshaverne skal sikre, at der er fri passage til loftet.
Det blev oplyst at tagene er født med en konstruktionsfejl og at tagene derfor bliver meget våde om vinteren, men tørrer om sommeren.
Status på vinduer i foreningen. Man skal give bestyrelsen besked, hvis nogle af vinduerne fejler noget. Hvis man skal have nyt vindue, kan man vælge en et tophængt eller siddehængt vindue. Hvis man skifter til et tophængt vindue, så vil det fremadrettet være tophængte vinduer der sættes op i huset. Vinduerne kan kun skiftes på foreningens regning såfremt de er defekte.
Det blev kommenteret, at der er tre kloaker på vejen der ikke har det godt. Bestyrelsen går videre med dette.
En andelshaver ønskede at bestyrelsen sendte referater ud fra bestyrelsesmøderne. Bestyrelsen tager dette til efterretning.
Da der ikke var flere, som ønskede ordet, takkede dirigenten for god ro og orden og hævede generalforsamlingen kl. 21.00
Som dirigent og formand: (Underskrives af Nem ID)
2018
AB Tegldraget, etape 1
Referat af ordinær generalforsamling
afholdt, 19. april 2018, kl. 19.00 i Aktivitetshuset.
Generalforsamlingen var indkaldt med følgende dagsorden:
- Valg af dirigent.
- Bestyrelsens beretning.
- Forelæggelse af årsregnskab 2017 og evt. revisionsberetning samt godkendelse af årsregnskabet.
- Forelæggelse af budget for 2018 til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften.
- Forslag.
- Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling at lave låneomlægning såfremt det er rentabelt for foreningen.
- Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling, at skifte administrator, såfremt det skønnes nødvendigt.
- Bestyrelsen stiller forslag om at der nedsættes et udvalg til vedligehold og opsætning af tagrender. Hvis beløbet til vedligeholdelse overstiger kr. 50.000 indkaldelse til en ekstraordinær generalforsamling. Beløbet tages forventeligt at henlæggelserne.
- Valg:
Formand, Lennart Skov-Hansen – på valg for 2 år– modtager genvalg
Bestyrelsesmedlem, Lene Skovbjerg – på valg for 2 år– modtager genvalg
Bestyrelsesmedlem, Tina Willumen – på valg for 2 år– modtager ikke genvalg
Bestyrelsesmedlem, Kirsten Andersen – På valg i 2019
Kasserer, Janni Rasmussen – på valg i 2019
Valg af suppleant for 1 år – Mimi Kyst – modtager ikke genvalg
Valg af revisor ABM revision – genopstiller
- Eventuelt.
Til stede var 14 andelshavere, samt 1 repræsenteret ved fuldmagt. Således var 15 ud af 20 repræsenteret.
1. Valg af dirigent og referent
Formand Lennart Skov-Hansen bød velkommen og foreslog foreningens administrator Helene Sloth Hansen fra IP Administration som dirigent og referent. Helene Sloth Hansen blev valgt enstemmigt.
Dirigenten takkede for valget og erklærede generalforsamlingen for lovlig og beslutningsdygtig efter foreningens vedtægter.
2. Bestyrelsens beretning:
Formand Lennart Skov-Hansen gennemgik kort bestyrelsens beretning, der var omdelt til andelshaverne med indkaldelsen
Foreningens advokat afventer retten i forhold til at få syn- og skønsmand på sagen. Denne vælges uden relation til foreningen og malerfirmaet. I forhold til de sidste udbedringer forventes det ikke at de laves endnu, idet man afventer syn og skønsmanden.
Hos Csilia og Thomas er der konstateret vand på loftet, så man begynder at være opmærksom på tagene især på grund af alger og mos på taget. Moset fungerer som en svamp og løfter teglene en smule og så siver det ind. På Leos tag har man kunne se revner i teglene. Det er besluttet, at der gives algebehandling og mos behandling. Det er jysktagteknik som gør det for kr 1.500 pr tag, under forudsætning af en abonnements aftale. Teglene på husene er de samme på skurene. Gartneren har renset et skur, men af hensyn til forsikring benytter man et professionelt firma. Man tester på Thomas og Csilla’s hus og afventer herefter, at se om det skal ske på de øvrige.
Gasfyr Theresa har fået at vide, at der ikke er en tilbageløbsventil fyret. Når fyret skiftes skal man sikre der er en tilbageløbsventil.
Der er blevet repareret en fodrende, og det bemærkes man selv skal rense vandopsamlingsbeholderne.
Der har været problemer med snerydning, som er blevet leveret. Hvis man entrere med en privat vil det blive dyrere end det, som kommunen leverer. Det blev bemærket, at man ønskede at der blev givet et tilbud. Bestyrelsen skal forhøre sig om tidspunkt hos både kommunen og den private i forhold til hvornår der bliver ryddet.
Bestyrelsen har fremtidsplaner om dokumentation af reparationer og vedligeholdelse af boligerne for at give overblik. Der vil komme nogen rundt fra bestyrelsen og se på vedligeholdelse.
Gartneren vil se nærmere på en større trimning og nedskæring af fyrtræ. C-husene er påvirket og de må gerne sige til hvad der eventuelt skal ske og deres ønske omkring det.
Der er et træ som skygger og er til gene, og det anbefales at bestyrelsen går videre med dette til kommunen, idet det er på en nabogrund.
Efter enkelte spørgsmål og kommentarer tog generalforsamlingen beretningen til efterretning.
3. Forelæggelse af årsregnskab 2017 til godkendelse
Janni Rasmussen gennemgik årsrapporten for 2017, hvor årets resultat blev på kr. 311.547.
Efter enkelte spørgsmål og kommentarer godkendte generalforsamlingen årsregnskabet og vedtog andelskronen i regnskabet.
4. Forelæggelse af budget 2018 til godkendelse
Janni Rasmussen gennemgik ligeledes budget for 2018.
Spørgsmål til malersag:
En andelshaver bemærkede, at man ville sikre sig at malersagen ikke vil bekoste foreningen mere end de kr 15.000 i selvrisiko. Det blev af bestyrelsen og administrator oplyst, at forsikringen dækker op til kr 325.000 udover de kr 15.000.
Herudover bemærkede bestyrelsen, at man i regnskabet kan se, at den resterende del af malersagen som er tilbageholdt er noteret i regnskabet, og er sat af til at skulle bruges i de midler man har til vedligeholdelse som det blev vedtaget på genrealforsamlingen 2017.
Efter få bemærkninger blev budgettet enstemmigt vedtaget.
5. Forslag
- A. Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling at lave låneomlægning såfremt det er rentabelt for foreningen.
Bestyrelsen begrundelsen kort forslaget, som derefter blev sat til afstemning og enstemmigt vedtaget.
- B. Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling, at skifte administrator, såfremt det skønnes nødvendigt.
Forslaget blev enstemmigt vedtaget
- C. Bestyrelsen stiller forslag om at der nedsættes et udvalg til vedligehold og opsætning af tagrender. Hvis beløbet til vedligeholdelse overstiger kr. 50.000 indkaldelse til en ekstraordinær generalforsamling. Beløbet tages forventeligt at henlæggelserne.
Bestyrelsen begrundede forslaget:
Bestyrelsen overvejer skiftet på grund af opdateringerne generelt af bygningerne. Tagrenderne har siddet der siden 1984 og der er tale om forskønnelse da det som sådan ikke er vedligeholdelse.
Det man ønskede var en kombination af beboere og bestyrelse, og arbejdsgruppe.
Tømreren kom med tilbud på kr. 155.000,- og det var hovedsageligt lønomkostninger. Foreningen kan anvende randjern som er der, hvis man anvender same type tagrende.
Flere andelshavere bemærkede at man skulle være opmærksom på at bruge penge på forskønnelse frem for vedligehold specielt set i forhold til tagene. Formanden bemærkede at det ville være bedst at afvente rengøring af tage, smat syn og skønssag
Forslaget blev herefter trukket, og det blev aftalt at der bliver nedsat et udvalg som vil se nærmere på omkostningerne til udskiftning specielt i forhold til at udførslen skal ske af foreningens medlemmer:
Hanne Pilevej 81
Martin Pilevej 75
Lene Pilevej 69
6. Valg
Formand, Lennart Skov-Hansen – på valg for 2 år– modtager genvalg
Bestyrelsesmedlem, Lene Skovbjerg – på valg for 2 år– modtager genvalg
Bestyrelsesmedlem, Tina Willumen – på valg for 2 år– modtager ikke genvalg
Bestyrelsesmedlem, Kirsten Andersen – På valg i 2019
Kasserer, Janni Rasmussen – på valg i 2019
Valg af suppleant for 1 år – Mimi Kyst – modtager ikke genvalg
Valg af revisor ABM revision – genopstiller
Lennart Skov-Hansen blev genvalgt ved akklamation
Lene Skovbjerg blev genvalgt ved akklamation
Martin (Pilevej 75) stillede op til bestyrelsesmedlem og blev valgt ved akklamation
Hanne (Pilevej 81) stillede op til suppleant og blev valgt ved akklamation
Bestyrelsen består herefter af:
Lennart Skov-Hansen(Formand) (2018-2020)
Lene Skovbjerg (2018-2020)
Martin Thorndahl Kjøller (2018-2020)
Kirsten Andersen (2017-2019)
Janni Rasmussen(kasserer) (2017-2019)
Hanne Nielsen (suppleant) ((2018-2019)
ABM-revison blev genvalgt for 1 år som foreningens revisor
7. Eventuelt.
Thomas (Pilevej 57) har gravet en busk op, som kan sættes på fællesareal eller ved bommene. Den står ved havelågen hos Thomas. Thomas tager en snak med gartneren i forhold til hvor den kan plantes.
Thomas bor ved bomme ved Teglværksvej. Børnene står ved bommene, og der været kontakt til forstanderen på efterskolen. Det anbefales at bestyrelsen henvender sig til efterskolen. Herudover eventuelt kontakt til SSP konsulent. Bestyrelsen anbefales at se nærmere på skiltning eller noget som kan sættes op på bommene. Pilevej 57 fik lov til at se på at sætte noget op.
Thomas spurgte til hvad er reglerne for parkeringspladserne for B-husene?
Det har før været op i bestyrelsen, om man kunne uddele pladserne til hver enkelt andel, men da der så potentielt er pladser, som står tomme har man undladt dette.
Det blev henstillet at man må holde på parkeringspladserne men ikke på græsset eller ved hækken og ellers kun parkering på Pilevej. Der var usikkerhed om der er en P-plads til hvert hus. Der blev henstillet til at bestyrelse kunne kigge nærmere på parkeringsmulighederne og hvad man kan gøre ved problemerne, samt også skiltning til gæster.
Da der ikke var flere, som ønskede ordet, takkede dirigenten for god ro og orden og hævede generalforsamlingen kl. 20.20.
Som dirigent og formand: (Underskrives af Nem ID)
2017
AB Tegldraget, etape 1
Referat af ordinær generalforsamling
afholdt, den 23. marts 2017, kl. 19.00 i Aktivitetshuset.
Generalforsamlingen var indkaldt med følgende dagsorden:
- Valg af dirigent.
- Bestyrelsens beretning.
- Forelæggelse af årsregnskab 2016 og evt. revisionsberetning samt godkendelse af årsregnskabet.
- Forelæggelse af budget for 2017 til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften.
- Forslag.
- Bestyrelsen stiller forslag om farveskift i henhold til vedlagte tilbud.
- Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling at lave låneomlægning såfremt det er rentabelt for foreningen.
- Bestyrelsen ønsker bemyndigelse til frem til næste ordinære generalforsamling, at skifte administrator, såfremt det skønnes nødvendigt.
- Bestyrelsen stiller forslag om, at foreningens vedtægter § 24.1ændres fra:” generalforsamlingen indkaldes skriftligt med 14 dages varsel” til ”Indkaldelse til generalforsamling sker ved brev eller digital post fra bestyrelsen eller administrator. Varslet til den ordinære generalforsamling skal være mindst to uger og for så vidt den ekstraordinære generalforsamling mindst otte dage.”
- Bestyrelsen stiller forslag om, at der som et nyt punkt 24.2 i vedtægterne indføjes: ”Andelsboligforeningens medlemmer er pligtige til at oplyse om kontaktoplysninger til såvel foreningens administrator som til foreningens bestyrelse. Disse oplysninger skal indeholde en aktiv mailadresse. Bestyrelsen kan give dispensation herfor.”
- Valg:
Formand, Lennart Skov-Hansen- Er først på valg i 2018.
Bestyrelsesmedlem, Lene Skovbjerg - Er først på valg i 2018
Bestyrelsesmedlem, Tina Willumen - Er først på valg i 2018
Bestyrelsesmedlem, Kirsten Andersen - Er på valg - modtager genvalg
Kasserer, Janni Rasmussen - Er på valg -modtager genvalg
Valg af suppleant for 1 år
Valg af revisor ABM revision – modtager genvalg
- Eventuelt.
Til stede var 14 andelshavere, samt 4 repræsenteret ved fuldmagt. Således var 18 ud af 20 repræsenteret.
1. Valg af dirigent og referent
Formand Lennart Skov-Hansen bød velkommen og foreslog foreningens administrator Lone Børner fra IP Administration som dirigent og referent. Lone Børner blev valgt enstemmigt.
Dirigenten takkede for valget og erklærede generalforsamlingen for lovlig og beslutningsdygtig efter foreningens vedtægter.
2. Bestyrelsens beretning:
Formand Lennart Skov-Hansen gennemgik kort bestyrelsens beretning, der tidligere var omdelt til andelshaverne.
Derudover sendte formanden på bestyrelsens vegne en tanke til Renate Schuhmacher, som er gået bort, og et stort tak for hendes store arbejde i bestyrelsen.
Lennart Skov-Hansen meddelte, at bestyrelsen havde opsagt samarbejdet med tømrer Hans Jørgen Jensen. Bestyrelsen søger nye leverandører, som kan tilbyde en bredere vifte af tjenester.
Efter enkelte spørgsmål og kommentarer tog generalforsamlingen beretningen til efterretning.
3. Forelæggelse af årsregnskab 2016 til godkendelse
Helene Sloth Hansen fra IP Administration gennemgik årsrapporten for 2016, hvor årets resultat blev på kr. 327.633.
Efter enkelte spørgsmål og kommentarer godkendte generalforsamlingen årsregnskabet.
4. Forelæggelse af budget 2017 til godkendelse
Helene Sloth Hansen gennemgik ligeledes budget for 2017, som indebar en mindre stigning i boligafgiften på ca. 100/måned. Den fremtidige boligafgift for henholdsvise A, B og C huse fremgår af det med indkaldelsen udsendte budget.
Efter få bemærkninger blev budgettet enstemmigt vedtaget.
Lene Skovbjerg præciserede, at stigningen er gældende pr. 1/1-2017, hvorfor opkrævningen for maj, vil indeholde en regulering for perioden januar – april.
5. Forslag
A: Bestyrelsesmedlem Kirsten Andersen gennemgik og motiverede det med indkaldelsen fremsendte forslag om farveskift.
Efter en debat for og imod forslaget, blev forslaget sat til afstemning med den ændring, at såfremt forslaget blev vedtaget skal bestyrelsen indhente et kontroltilbud.
Efter skriftlig afstemning blev forslaget vedtaget med 11 stemmer for og 7 stemmer i mod.
B: Bestyrelsen ønskede bemyndigelse til frem til næste generalforsamling at lave låneomlægning, såfremt det er rentabeltfor foreningen.
Bestyrelsesmedlem Kirsten Andersen begrundende kort forslaget, som derefter blev sat til afstemning og enstemmigt vedtaget.
C: Bestyrelsen ønskede bemyndigelse til frem til næste generalforsamling at skifte administrator, såfremt det skønnes nødvendigt.
Forslaget blev enstemmigt vedtaget.
D & E: Helene Sloth Hansen begrundende kort de to forslag med stadig stigende portopriser og langsommelig postgang, hvorefter forslagene blev sat til samlet afstemning.
Begge forslag blev enstemmigt vedtaget.
6. Valg
Bestyrelsesmedlem Kirsten Andersen var på valg og modtog med akklamation genvalg for en 2-årig periode.
Kasserer Janni Rasmussen var på valg og modtog med akklamation genvalg for en 2-årig periode.
Med akklamation blev Mimi Kyst valgt som ny suppleant for en 1-årig periode.
Bestyrelsen består herefter af:
Lennart Skov-Hansen (Formand) (2016-2018)
Lene Skovbjerg (2016-2018)
Tina Willumsen (2016-2018)
Kirsten Andersen (2017-2019)
Janni Rasmussen (kasserer) (2017-2019)
Mimi Kyst (suppleant) (2017-2018)
ABM-revison blev genvalgt for 1 år som foreningens revisor
7. Eventuelt.
Kirsten Andersen gav udtryk for, at hun var glad for den debat der havde været om bestyrelsens forslag vedr. farveskift. Det var dejligt, at debatten for og i mod var forløbet i en positiv tone.
Jette Sødahl spurgte, om der var nogen forslag til hvordan de hvide nummerskilte på husene kunne behandles, da farven ”løber ud”. Konklusionen blev, at man forsøger at få nummerskiltene med i projektet, når farveskiftet sættes i gang.
Der blev sagt tak til bestyrelsen for dens store arbejde og da der ikke var flere, som ønskede ordet, takkede dirigenten for god ro og orden og hævede generalforsamlingen kl. 20.20.
Som dirigent og formand: (Underskrives af Nem ID)
2016
A/B Tegldraget, etape 1
Formand: Lennart Skov-Hansen
Referat af Generalforsamling, onsdag. 6. april 2016.
Tilstede: 16 andelshavere og 1 fuldmagt
| DAGSORDEN | REFERAT |
1 | Valg af dirigent | Karsten Nordqvist blev valgt. |
2 | Bestyrelsens beretning | Var udsendt sammen med dagsordenen. Tilføjelser til beretningen: Nr 75 er blevet solgt til Frida Olin og Martin Kjøller Der blev lavet en skærpelse at tømreren skal gennemgå vores tage årligt, så vi af forsikringsselskabet ikke kan blive klandret for ikke at kontrollere tagene. |
3 | Forelæggelse og godkendelse af regnskabet 2015 | Som udgangspunkt, så har revisionen ikke givet anledning til forbehold. Udviser et lille underskud på kr. 5.805,00 efter henlæggelse til vedligehold på kr. 200.000,00
Den nye andelsværdi for 2016 er: A-hus 683.327 B-hus 580.696 C-hus 459.466
Regnskabet blev godkendt
|
4 | Forelæggelse og godkendelse af budget 2016, herunder beslutning om ændring af boligafgift | I det fremlagte budget var der indregnet en lille stigning af boligafgiften, men i forslaget var boligafgiften angivet som den eksisterende. Efter en lille debat blev det vedtaget, at man var nødt til at ændre budgettet, så det svarede til den forslåede boligafgift – altså ingen ændring.
Derefter blev budgettet vedtaget.
|
5 | Indkomne forslag | Vedtægtsændring: Lene Skovbjerg (69) foreslår en ændring af §3, stk 2, så den svarer til ABF’s standardvedtægter. Samtidig foreslår hun en gennemgang af vores vedtægter, så de svarer til ABF’s Standardvedtægter.
Efter Lenes begrundelse blev forslaget enstemmigt vedtaget.
Ændring af farven på vores træværk: Theresa (53) foreslår vi arbejder hen imod en ændring af farven på vores træværk: Forslaget afstedkom en stor debat om i hvilket omfang – træværk=facade. Det blev præciseret at træværk: facade og døre og vinduer – alt af træ på huset. Så blev drøftelsen ændret til hvilken farve – og der var lige så mange forslag som folk.
Debatten blev lukket og forslaget blev sat til afstemning og det faldt med 10-7
|
6 | Valg | Følgende var på valg: Formand Lennart Skov-Hansen Best.medl Theresa Zedler Best.medl Jens Gerner Nielsen
Lennart og Jens Gerner genopstillede og blev valgt
På den ledige plads efter Theresa blev forslået Tina Wilhelmsen (55). Tina blev valgt
Den nye bestyrelse er således: Formand Lennart Skov-Hansen Best.medl Jens Gerner Nielsen, Kirsten Andersen, Janni Rasmussen og Tina Wilhelmsen
|
7 | Eventuelt | Parkeringsbåse i rundkørslen: Det har før været et stort problem, men er det ikke pt. Der er ikke stemning for personlige parkeringsbåse.
I forbindelse med de nye døre, skal bestyrelsen gøre opmærksom på, at de er så tunge, at det er godt for døren at man trækker håndtaget op, så den lukker i de 3 punkter selvom man ikke låser døren.
|
__________________ ________________
Som dirigent Som referent
Karsten Nordqvist Kirsten Andersen
___________________ _________________
Formand Bestyrelsesmedlem
Lennart Skov Hansen Janni Rasmussen
____________________ _________________
Bestyrelsesmedlem Bestyrelsesmedlem
Jens Gerner Andersen Theresa Sedler
2015
A/B Tegldraget, etape 1
Formand: Lennart Skov-Hansen
Referat af ordinær generalforsamling, tirsdag, 21. april 2015.
Tilstede: 14 andelshavere og 0 fuldmagter.
Administrator og Mie (elev hos administrator)
| D a g s o r d e n | R e f e r a t |
1 | Valg af dirigent | Karsten Nordqvist, DEAB Referent: Kirsten Andersen
|
2 | Bestyrelsens beretning | Bestyrelsens beretning var udsendt før generalforsamlingen. Bemærkninger til beretningen: Kort mundtlig gennemgang af beretningen. Tina er flyttet ind i nr. 55 Beretningen taget til efterretning |
3 | Forelæggelse af årsregnskab 2014 og evt. revisionsberetning samt godkendelse af årsregnskabet | Regnskabet var udsendt før generalforsamlingen. Sidste års underskud er vendt til et overskud. Efter hensættelse til vedligehold er vores overskud ca. kr. 62.000. Det er et fint resultat. Andelsværdien er: A-huse 675.228 B-huse 573.815 C-huse 454.021 Regnskabet godkendt.
|
4 | Forelæggelse af budget for 2015 til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften | Bemærkninger: Boligafgiften er uændret i forhold til 2014. Der er budgetteret med kr. 200.000 til ”hensættelse til vedligehold” som tidligere år. Budgettet blev godkendt.
|
5 | Forslag | Ingen forslag vedtaget.
|
6 | Valg Ny bestyrelse skal vælges:
Jannie Rasmussen Kirsten Andersen
|
Kirsten og Jannie blev genvalgt. Suppleant: Lene Skovbjerg(69) Blev genvalgt. Bestyrelsen består nu af: Formand: Lennart Skov-Hansen Janni Rasmussen Jens Gerner Nielsen Teresa Zedler Kirsten Andersen
|
7 | Eventuelt
BEMÆRK
|
|
Referatet godkendt d.
_____________________________
Dirigent
_____________________________
Lennart Skov-Hansen Kirsten Andersen (ref)_____________________________
Janni Rasmussen Jens Gerner Nielsen
_____________________________
Theresa Zedler
2013
A/B Tegldraget, etape 1
Formand: Lennart Skov-Hansen
Referat af ordinær generalforsamling, tirsdag, 30. april 2013.
Tilstede: 14 andelshavere og 3 fuldmagter.
Administrator
2 fra Nordea
| D a g s o r d e n |
R e f e r a t |
1 | Valg af dirigent | DEAB Referent: Kirsten Andersen |
2 | Bestyrelsens beretning | Bestyrelsens beretning var udsendt før generalforsamlingen.
Bemærkninger til beretningen: Opfordring til ALLE om at bakke op om de sociale arrangementer, der bliver afholdt, både hos os og etape 2 Tak for initiativet for at sætte sagen i gang med tilbagebetaling af ejendomsskatten. Sagen er ikke afsluttet endnu, så der er udsigt til mere tilbagebetaling – både for de resterende år samt at bestyrelsen ikke er enige om beregningsmetoden.
Beretningen godkendt |
2a | Indlæg fra Nordea | Erhvervsdelen: Der er foregået en omlægning af vores realkreditlån pr. 01.04.13. Det nye lån er et fast forrentet lån på 3,27%. Besparelse i ydelsen på årsplan i forhold til det gamle lån er ca. 100.000. Privatdelen: Det er ingen hemmelighed, at udlånskravene til bankerne er blevet skærpet. Nordea har lavet en nyt produkt til andelshavere, der hedder Nordea Andel. Det er i grove træk 1 konto, der er delt i 2. Et lån og en opsparingskonto. Man betaler kun rente af nettobeløbet. I forhold til salg af andel, er det en fordel, at foreningen har et fast forrentet lån. |
3 | Forelæggelse af årsregnskab 2012 og evt. revisionsberetning samt godkendelse af årsregnskabet |
Regnskabet er fremsendt sammen med indkaldelsen og blev gennemgået. Udviser et overskud på 353.151 før afdrag til kreditforeningslån på kr. 154.515.
Regnskabet godkendt. |
4 | Forelæggelse af budget for 2013 til godkendelse og beslutning om eventuel ændring af boligafgiften | Bemærkninger: Der blev udtrykt ønske om, at huslejen bliver oplyst i budgettet, uanset om der er stigning eller ej. Spørgsmål om man forventede en successiv udskiftning af fyr. Svaret fra bestyrelsen er, at der kun udskiftes fyr, hvis det er nødvendigt.
Budgettet blev godkendt. |
5 |
Forslag | Ingen forslag modtaget. |
6 | Valg Ny bestyrelse skal vælges:
| Inden valget gik i gang, blev der spurgt om man havde overvejet at lade antallet i bestyrelsen stige til 5, som vedtægterne giver tilladelse til. Specielt, da der ikke er en formulering i vedtægterne om, at i forbindelse med stemmelighed er formandens stemme gældende.
I forbindelse med valget blev der derfor valgt 2 medlemmer til bestyrelsen for 2 år. Renate Schumacher (61) Kirsten Andersen (51)
Suppleant: Teresa Zedler (53) Revisor blev genvalgt. |
7 | Eventuelt | Kørsel til containerplads: Der er flere beboer, der har problemer med at få kørt affald til containerpladsen. Under pkt. N i bestyrelsens beretning står der en opfordring til nabohjælp. En forsøgsordning er, at man lægger en seddel i postkassen hos Lennart, at man har noget affald, men det er selvfølgelig i begrænset mængde. Teresa vil ringe til vores gartner (Niels Vollerup – 30 47 86 01) for at høre, om man evt. kunne lave en aftale med ham om kørsel af affald. I sådan et tilfælde er det brugerbetaling.
Udskiftning af vinduer: Når man i forbindelse med almindeligt vedligehold skal have udskiftet et vindue, vil man gerne have en tilbagemelding fra tømreren, så man har mulighed for at bestille en anden farve til indvendig side. Dette er en merpris, der betales af beboeren. |
|
| Alm. vedligehold: Hvis man har nogle ting, man gerne vil have ind under vedligehold, gives der besked til formanden enten med en seddel i postkassen eller pr. mail. Det er bestyrelsen, der laver prioriteringen, da budgettet skal overholdes.
Stien til Teglværksvej fra rundkørslen: Hækken er ved at arbejde sig ind over stien igen. Der er lavet en landmåling for præcisering af skel, og det er dermed bevist, at hækken står på naboens grund, og det er ham, der skal klippe hækken. Det vil han ikke. Det kan godt tage lang tid at køre en sådan sag igennem alle instanser – men der bliver arbejdet på sagen. |